Abdul Alhazared - Necronomicon könyv értékelése
Először is szögezzük le, annak ellenére, hogy az eredei kézírat nem akkor keletkezett, ahogyan azt tulajdonosa, létrehozója állította, hanem sokkal később, egyáltalán nem kell félvállról vennünk.
Nem egy délutáni könnyed olvasmánnyal állunk szemben. Ez a szöveg nem más, mint egy jegyzet, ami az innen onnan megszerzett tudást hívatott őrizni, és valószínűleg némi fikcióval elegyítették.
Számtalanszor találkozunk efféle kötetekkel a történelem folyamán. Hiszen a titkos tanokat, de még a kevésbé titkoskat is, a társaságok tagjai a fő forrásról másolták maguknak le. Szándékosan nem felekezetet írok, mert nem kell valláson alapulnia a szövegnek ahhoz, hogy az adott csoporton belül, hagyományosan öröklődjenek. Itt a megszerzett tudás a mérvadó. Természetesen mint minden másolási eljárársnál, itt is fent áll a veszélye a torzulásnak és annak, hogy az egyén belevigye a kreativitását. Gondoljunk csak a Voynich kézíratra, melynek lapjai olyan fontos és létező információkat tartalmaznak, mint például építészet, a csillagászati tanulmányok, vagy a velencei üvegművesség alapjai, amit nagy titokban őriztek, és kicsempészésük súlyos vétségnek számított volna. Ennek elrejtésére egy egyedi kódot fejlesztettek ki, amihez azonban nincs megfelelő kulcsunk, és valószínűleg zavarkeltés céljából egy csomó álinformációt, valamint megfejthetetlen zagyvaságot is beleszőttek, ami tovább bonyolítja a leleplezést. Vagy emlékezzünk csak Da Vinci remekművére, ami a különböző mesterektől megszerzett vázlatokat, információkat tartalmazza, és néhol belejavítva, továbbfejlesztve egy meglehetősen jelentős művet sikerült vele megalkotnia. Visszatérve a necronomiconra: ez a szöveg ugyebár az őrült jelzővel ellátott arab keze munkája. Sokan tévesen szimplán holtak könyvének nevezik, de a helyzet az, hogy valójában ez csak arra utal, hogy a megszerzett tudás egy letűnt korszak eredménye, és hogy a tanok két világ közötti kapukat hivatottak kinyitni. Na most az ember többnyire nem képes véglegesen két világ között létezni, ezért kvázi meg kell halnia ahhoz
az egyik síkon, hogy a másikban érdemben, teljes lényével jelen tudjon lenni. Meg természetesen a vérálldozatra is utal részben. Az pedig hogy az író az őrület határán bolyongott, tisztán kivehető már a mű legelején. Erre is ki fogok térni. A lényeg, hogy ez a mű nem necromantizmus! Nem holtakhoz kapcsolódik, csupán a feláldozhatóságot, a halált mint ezközt hivatott jelenteni.
A cím után térjünk is rá a tartalomra. Először is vegyük a szöveg gerincét.
Két részre osztható a könyv. Egy elbeszéléssel indul, ami eléggé fikció szagú, majd egy terjedelmesebb jelrendszert bemutató, több fejezetes kapunyitogató feltáró szöveget mutat be.
Az elbeszélés szinte egyetlen lényeges eseménye az a pont ahol Abdul beszámol a kőtáncoltató papokról. Ez a sztori több sebből is vérzik. A papok elkezdenek egy szertartást, amit a felordító arab megzavar, ezzel menekülésre kényszerül. Semmi értelme annak, hogy kövessék, ha utána eltűnnek. Ha valóban az volt a céljuk, hogy másik síkra kerüljenek, nem vesződtek volna azzal, hogy kergessék azt a szerencsétlen hülyét. Azon túl, vér áztatta a földet a szertartás menete folyamán, de az eltűnés után már csak valami gusztustalan anyag maradt a papok után. Az ember fizikai megnyilvánulása nem eshet át ekkora változáson. Ez abszurdum. Olyan mint valami félresikerült, alacsony költségvetésű sci-fi. Az események több egymásnak ellentmondó elemeket tartalmaznak, és a hívójelek sem stimmelnek, tehát lényegében ez csak egy álom, semmi több.
A második rész azonban már sokkal érdekesebb. A kapuk kinyitásához szükséges kulcsok, több, valóban létező okkoult jelrendszer töredékeiből állnak össze. A legfontosabb irányvonalak: a természeti vallások ősi jelképrendszere, mint a keltáké (nyomokban fellelhető például az ogam abc is), az arabok írásmódja, az Edward Kelly és Jhon Dee álltal megalkotott énoki rendszer (innen a folyton emlegetett necromantizmus is), valamint,
természetesen a matematika, vagyis a számmisztika. Mivel az előbb felsoroltak elemzéséhez szükség van némi alapvető tudásra, inkább nem fejteném ki. Érdemes a fentebb említetteknek utánaolvasni részletesen, és akkor magatok is észreveszitek majd, hogy mire utaltam. Most a számmisztikai oldalát szeretném bemutatni, ami arra is utalást tesz, hogy mikor is bolondult meg Abdul, miért nevezik őrültnek.
Vegyük akkor az első három kapu kinyitását. Azért az első hármat, mert itt történtek a legalapvetőbb változások, ami nem is meglepő, tekintve, hogy a hármas szám egy nagyon fontos spirituális tényező.
A megoldó kulcs természetesen roppant egyszerű, mivel ha azt vesszül alapul, hogy Abdul arab volt, és az arabok nyelvükben is sok dolgot kölcsönöztek a héber, perzsa, és arámi nyelvekből, egyszerűen a héber numerológiát kell alapul vennünk.
Az első kapu:
Biztosan neketek is feltűnik majd az olvasásnál, hogy a nevek elég furcsák, amivel a démonokat illeti, és gyakran ismétlődnek bizonyos betűk. Ennek az az oka, hogy ezek nem a valódi nevek. Ezek úgymond spirituális hívószavak, és mint olyanok, természetesen a számmisztikán alapulnak.
Az első kapu őre: NANNA. A numerológiával kiszámíthatjuk, hogy Nanna száma a 8, ami a végtelen szimbóluma is, emellett a nyolcas szám önmagában is a születést, az intuíciót jelenti. Ez annyit tesz, hogy aki ki akarja nyitni az első kaput, annak előszöris fogékonynak kell lennie az okkultizmusra, magába kell szívnia némi tudást, majd meg kell békélnie azzal, hogy valójában ezután csakis ujjászületéssel érheti el a teljességet. Na innen jön a necromantizmus…
A második kapu:
A második kapu őre: NEBO. A numerológia szerint a száma az 1, vagyis az eredet, a letisztultság száma. Közben feltűnhet, hogy ezzel kapcsolódik az előző számsorhoz, amit összeadtunk és újra megjelenik az 5-ös szám is. Nem véletelen az ismétlődés, így haladunk spirálisan egyre mélyebbre, tulajdonképpen ez is egy Abyss kulcs. Az ötös szám jelzi az alaposságot, és azt a fajta függetlenséget, amivel el fogunk szakadni a fizikai világtól. Visszatérve az egyes számra, Nebo lehetővé teszi, hogy beleforduljunk a teljes egoizmusba, ezzel elbukva a legfontosabb dolgot, az alázatot és a tiszteletet. Aki megnyitja a második kaput, elmerül önmagában, és tökéletesnek hiszi magát. Cserébe anyagi javakat, és hatalmat kap. Milyen csábító nem igaz? Ám Abdul figyelmeztet a 12-es számmal. Ez egy fordulópont, valaminek a vége, valaminek a kezdete. tehát egy halál, ami mint tudjuk csak egyirányú, és nem visszafordítható folyamat.
El is érkeztünk a harmadik kapuhoz:
Itt következik be a legfontosabb személyiségtorzulás, az őrület is! A harmadik kapu őre: INANNA (ismét csak ötös és egyes számok sora ismétlődik) akinek száma a nevéből a 9-es lesz. Ez egy nagyon fontos, többrétű szám. A kilences személyisége nagyon erős,
önbizalomtól duzzadó, magabiztos, figyelem középpontjába vágyó lényé. Mindig első akar lenni, és ezért latba veti nem kevés megszerzett tudását is. Ám ez a személyiség egyben kiszámíthatatlan és végtelenül szeszélyes is. Abdul itt is ad egy plusz tapasztalati kulcsot.
Inanna száma a 15. vagyis 1 és 5…ahogy a neve is mutatja. És mint tudjuk, a numerológiában valójában csak két mesterszám van, ami két jegyű, a többit össze kell adni. Tehát az eredmény 6. És hogy mit is jelent ez? A hatos a tökéletsség száma, ami megint csak egoizmushoz, önhittséghez vezet. És mivel a harmadik kapuról beszélünk, elértük a „szent háromság” szféráját, tehát azt, ahonnan már nem lehet visszafordulni. Így jön létre a 999 és a 666. Az első a szellemi szférát, a tudást jelöli, a lelkünket, míg a második a test száma, az egoé, ami szintén tökéletes, hiszen Isten alkotta. Meghasonlunk önmagunkkal, szembe állítjuk a lelkünk üdvösségét a test pazarló szükségleteivel. Inanna rejtett kilencese felszólít, hogy a megszerzett tudásunk, és a lelkünk adjuk neki, különben nem fog átengedni!
Ebbe minden ember beleőrülne. Hiszen a test úgy lett kialakítva, hogy az értelem, a szellem vezesse. Egyik a másik nélkül elképzelhetetlen hosszútávon, ahhoz hogy élhessünk. Meg kell halnunk. Ám a lélek, ha eléri a tökéletességet, képes mindezen felülemelkedni…
Nos én a kezetekbe adtam a megoldókulcsokat, innentől mindenki maga dönti el, mit is kezd vele. És bár sok megalapozatlan dologgal szinezték ki a könyvet, hogy még hatásosabb legyen, azért óva intenék mégegyszer mindenkit attól, hogy félvállról vegye az olvasmányt!